火山噴火の影響に関する情報を得るため、Finnairのサイトを見た。

If your flight has been cancelled due to this situation, you may postpone your travel until November 30, 2010 by contacting the travel agency or the airline company where you purchased your tickets.

11月末?!数日前にチェックしたときは、確か5月だった。そりゃ、滞在許可を持っている人やフィンランド人はいいが、私はそうはいかない。大体、私のビザ無し滞在の残りの日数も少ないのである。私の落ち度ではないのでなんとかなるとは思っている。

空は抜けるように青いんだけどねえ。